
Aikuiset
Adults-kohderyhmälle kampanjoitaessa kampanja näkyy käytännössä kaikissa paitsi perhe-elokuvissa.
Mikäli kampanja halutaan kohdentaa vielä tarkemmin, voidaan lisäksi valita kohdennusvaihtoehdoista Women, Men, Upmarket tai Family, jolloin valitsemme kampanjaan oikean kohderyhmän suosikkileffat. Nämä ostotavat löytyvät kampanjalaskurista.
Lisäksi kampanja voidaan kohdentaa Custom-ostotavalla, jolloin valitsemme vain tietyn tai tietyt elokuvat kampanjaan ja varmistamme erittäinkin tarkan kohdennuksen.
Naiset
Naisille elokuvissakäynti on sosiaalinen tapahtuma. Aktiivisten kaupunkilaisten leffayleisön kulutuskäyttäytymisessä korostuu TNS:n mukaan muoti, kosmetiikka, shoppailu, ulkona syöminen ja impulssiostokset.
Arvostuksen kohteina naiskohderyhmällä korostuu ystävät, matkustelu, koulutus, koti, liikkuminen ja hyvinvointi. Elokuvissa aktiivisesti käyvä naiskohderyhmä jakaa kokemuksiaan aktiivisesti ja sosiaalinen media on läsnä elämyksissä.
Lähde: TNS Atlas 2015
Miehet
Nuoria miehiä on haastava tavoittaa muilla medioilla. Elokuvissa käyvät miehet kuluttavat paljon videoita ja monien laitteiden päällekkäiskäyttö on tyypillistä.
Elokuvissa aktiivisimmin käyville miehille tekniikka ja viihde-elektroniikka on tärkeää. TNS:n mukaan 15-34 vuotiaista aktiivisista elokuvissa kävijöistä 94% on kiinnostunut tekniikasta, 81% tykkää ostella laitteita ja vempaimia ja pelikonsoli löytyy 76% kodeista. Nuoret miehet ovat myös aktiivisimmin ravintoloissa käyvä kohderyhmä.
Elokuvissakäyvät nuoret käyttävät paljon Netflixia ja muita videopalveluja. Lähes 40% 15-34 vuotiaista aktiivisista leffassakävijöistä korvaa perinteistä television katseluaan uudenlaisilla lisäpalveluilla.
Lähde: TNS Atlas 2015
Perheet
Perhe-elokuvien osuus on noin 25% kaikista elokuvista. Perheleffoissa tavoitetaan lapset ja vanhemmat yhteisellä laatuajalla!
Perhekohderyhmässä korostuu TNS:n mukaan akateeminen koulutus ja hyvä tulotaso. Tämä kohderyhmä on aktiivisin kohderyhmä Finnkinon oheismyynnissä. TNS:n mukaan he käyttävät paljon rahaa kodinelektroniikkaan ja matkustamiseen, suosivat merkkitavaroita ja panostavat elämisen laatuun. Elokuvissakäynti on perheille suosittu elämys!
Lähde: TNS Atlas 2015
Aikuisempi yleisö (Upmarket)
Joka kolmas Hollywood-titteli on suunnattu yli 35-vuotiaalle kohderyhmälle. Aikuisemman yleisön elokuvissakäynti on kasvanut voimakkaasti viimeisten vuosien aikana.
Kohdentamalla aikuisemmalle yleisölle tavoitetaan laatutietoinen yleisö korkealuokkaisessa ympäristössä. TNS:n mukaan vakavarainen aikuisempi elokuvayleisö harrastaa aktiivisesti kulttuuria, matkustelee keskimääräistä enemmän ja lukee paljon. Elokuvissa käynti on tälle kohderyhmälle usein kulttuuriharrastus.
Lähde: TNS Atlas 2015
Suomen Elokuvasäätiön tutkimukset:
Suomen elokuvasäätiön tehtävänä on tukea ja edistää suomalaista elokuva-alaa. Alla olevasta linkistä pääset oikaisemaan elokuvasäätiön tietokantaan.
SAWA
Global Cinema Advertising Association edustaa kaikkia maailman elokuvamainosyrityksiä. Sawan nettisivuilla on mm. kymmeniä kansainvälisiä case-esimerkkejä elokuvamainonnan tehosta.
Tutustu tarkemmin Caseihin: